30 January 2013

Laskar Pelangi

Buku tulisan Andrea Hirata ini antara buku yang mencetus semula hobi membaca yang telah saya tinggalkan sejak sekian lama. Sayang seribu kali sayang. Hanya pada ketika ini saya baru sedar buku-buku (kebanyakkannya novel) yang saya beli dahulu sudah hilang tidak dapat dikesan. Nasi sudah menjadi bubur. Tidak ada guna untuk mengenang kealpaan diri.

Tahun 2011 saya tekad untuk membaca semula. Saya juga mahu tabiat membaca ini diterapkan dalam diri anak-anak saya. Laskar Pelangi saya. Saya tahu dengan membaca kita dapat mengembara. Mengembara dari segi makna kata yang lebih luas. Dari segi lahiriah mahupun spiritual. Laskar Pelangi, Sang Pemimpi, Edensor dan lain-lain karya Andrea Hirata benar-benar menjadikan saya khayal. Dan percaya atau tidak, dengan izin Allah, saya juga bakal ke Pulau Belitong (lokasi cerita Laskar Pelangi) bulan Mei ini. Laskar Pelangi lah pencetusnya.

Seperti pengkisahan novel hebat ini, semangat juang menuntut ilmu kumpulan kanak-kanak di perkampungan Mangar ingin saya terapkan dalam ketiga-tiga jiwa kecil anak-anak kami. Saya dan ummi mahu menjadi seperti Pak Harfan dan Bu Mus yang gigih mahu mencurahkan ilmu. Kami mahu ada Laskar Pelangi kami sendiri. Cuma dalam versi kami ada teknik nabi. :)

Ini dia Laskar Pelangi saya.

Dari kiri; Ustazah Nur Hanis, Kapten Muhd Haris dan Doktor Nur Hanim

No comments: