16 January 2013

Doktor Nur Hanim basuh pinggan. Semuanya!

Tidak ada yang lebih menggembirakan bilamana melihat sesuatu usaha membuahkan hasil. Seperti tajuk entri kali ini, itu lah yang membuatkan saya tersenyum meleret malam ini. Saya dikhabarkan oleh isteri tersayang, Doktor Nur Hanim tanpa disuruh, malah menawarkan diri untuk melakukan kerja dapur, membasuh pinggan. Semua pinggan makan malam yang digunakan abang dan adiknya dibasuh.

Subhanallah.

Saya tanyakan kepada isteri, apa yang umminya ucapkan. Kata isteri saya, hanya Alhamdulillah dan terima kasih. Saya senyum lagi. Saya cadangkan kepada isteri cara memuji mengikut teknik nabi.

Sebutkan KEBAIKAN dan nyatakan IMPAK.

Contohnya, "Terima kasih kakak. Bagus sungguh kakak tolong ummi basuh pinggan (kebaikan), senang ummi nak buat kerja yang lain (impak)".

Insya-allah. Semoga teknik ini terus menjadi amalan kami sekeluarga.

No comments: