19 January 2013

Pujuk atau puji

Maghrib tadi, kami berjemaah anak beranak di rumah.

Kapten Muhd Haris melakukan tugasnya sebagai tok bilal seperti biasa. Bacaan qamatnya sudah semakin baik dan sudah kurang rasa malu-malunya. Tempohari Kapten Haris seperti biasa malu-malu mahu beriqamat, sehingga dimintanya Doktor Nur Hanim menggantikan. Saya bertegas mahukan Kapten Haris juga, dan Kapten Haris akur. Kala dia beriqamat, baru saya tersedar yang saya agak berkeras dengan si Pelindung Terpuji itu.

Selesai tugasnya, saya langsungkan dengan pujian teknik nabi.

Elok bacaan qamat abang. Suara abang pun sedap didengar. Senang hati abah bila abang dah tahu beriqamat. Insya-allah, lama-lama nanti bacaan abang akan jadi lebih lancar."

Abang Haris sengih sahaja. Dan hari ini, ada sedikit peningkatan keyakinan yang ditunjukkan walaupun masih ada yang salah. Saya terus memberitahu bacaan yang betul, tanpa perlu memarahi kesalahannya itu.


Teknik Markah Dorongan
Usai solat, anak-anak bersalam dengan abah dan umminya. Sengaja saya sebutkan dengan suara yang agak kuat, agar didengari semua orang di ruang tamu tempat kami berjemaah.

"Alhamdulillah. Abah bangga abang dan kakak bersolat jemaah. Banyak pahala orang yang solat berjemaah ni dapat. Untuk itu, abah bagi abang dan kakak 30 markah*!"

Ustazah Nur Hanis yang duduk di meja makan hanya memerhati. Maghrib kali ini Ustazah Nur Hanis tidak turut serta. Puteri kami yang comel gebu ini memang begitu. Kalau tidak kena masa dan gaya, apa yang disuruh semuanya tidak mahu. Malam ini, dia enggan bersolat Maghrib bersama-sama.

Pujukan saya tidak diendahkannya. Geram juga, tetapi saya tidak pula memarahi Ustazah Nur Hanis (seperti kebiasaanya). Apatah lagi mengugut anak kecil itu dengan kata-kata seperti "orang yang tidak solat tu berdosa!". Atau seperti kata saya dahulu (sebelum tahu teknik nabi), "abah taknak kawan adik", "siapa tak solat, abah taknak belanja gula-gula" dan macam-macam lagi kata yang bersifat ugutan. Terlepas juga pada permulaannya saya tanyakan "kenapa", tetapi saya segera sedar dan berhenti menyiasat serta-merta. Saya juga sebenarnya agak buntu untuk mencari jalan penyelesaian, lalu mengambil keputusan hanya mendiamkan perkara itu.

Kemudian ketika kami mahu keluar mahu membeli barang, Ustazah Nur Hanis rupanya masih memberontak. Bila abang dan kakaknya mengingatkan tugas Ustazah sebagai Ketua Penjaga Opet & Oyen, adik Hanis hanya membantukan diri. Saya tidak mengendahkan rajuk si bongsu. Dan saya membuat keputusan kali ini saya masuk campur.

"Anak abah mana yang nak dapat pahala lebih? Siapa yang nak tolong abah keluarkan Opet dan Oyen?"

Kakak dan abang terus berlari mendapatkan kucing-kucing kami. Subhanallah. Ustazah Nur Hanis pula sudah mengintai-ngintai. Muncul sahaja abang Haris dengan Oyen di tangan, saya aplikasikan teknik memuji.

"Alhamdulillah. Bagus betul abang tolong keluarkan Oyen. Banyak pahala yang abang dapat har...."

Belum sempat saya menghabiskan perkataan terakhir, Ustazah Nur Hanis terus meluru ke abang Haris. Dimintanya Oyen dan dikendungnya ke pintu utama.

"Bak sini Oyen tu. Biar Hanis yang keluarkan", kata Nur Hanis yang mahu menjalankan tugasnya sebagai Ketua Penjaga Opet dan Oyen.

Saya hanya tersenyum. Nur Hanis turut mendapat pujian kesudahannya. Dan juga 30 markah*.


Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad


Masih ragu lagi kah dengan teknik nabi ini?


*rujuk kepada Hadis Salam

No comments: