01 February 2013

"Abah, besok bangunkan Hanis solat Subuh!"

Tidak ada kata yang mampu saya ucapkan bila Ustazah Nur Hanis membuat permintaan ini. Saya benar-benar terkesima dengan azam anak kecil ini. Bukannya Ustazah Nur Hanis tidak pernah bersolat. Tapi solat kanak-kanak 6 tahun ini hanya pada  waktu-waktu terpilih. Maghrib lah yang paling selalu, tapi bukan solat Subuh. Tidak pernah langsung. Seawal mana pun dia bangun pagi, dia tak pernah mahu turut bersolat walau diajak.

Dua tiga hari ini pula saya kerap bercerita kebaikan solat kepada anak-anak. Saya ceritakan kenapa kita perlu bersolat. Dari segi dosa dan pahala. Dari segi perbezaan amalan solat orang Islam dengan agama lain. Saya cuba aplikasikan teknik menerangkan perkara yang betul. Tetapi saya juga sedar apa yang saya katakan itu mungkin sudah kerap didengari anak-anak.

Cuma Ustazah Nur Hanis semakin menumpukan perhatiannya kepada penerangan saya apabila saya menyentuh kebaikan solat berjemaah. Saya sebutkan kepadanya perbandingan pahala orang bersolat sendiri dengan orang solat berjemaah.

"Orang yang solat jemaah akan dapat pahala 27 kali ganda daripada orang yang solat seorang diri. Banyak tu 27. Orang yang solat sendiri dapat satu je."

"Banyak betul 27 tu, abah. Sampai tak cukup jari Hanis", balas Nur Hanis sambil mendepangkan 10 jari mongelnya.

Saya tidak terfikir pula tentang hal 27 pahala ini akan menarik perhatian si bongsu. Saya meneka, dia masih melihat 27 itu sebagai "markah" sebagai mana yang saya gunakan dalam teknik markah mendorong. Ustazah Nur Hanis kemudiannya bersungguh-sungguh mahu menjadi makmum saya untuk solat Isyak. Ummi jauh berkursus di Johor. Kakak dan abang pula sudah bersolat terlebih dahulu, jadi hanya tinggal kami berdua. Terus kami berwuduk dan solat bersama di ruang tamu. Usai bersolat, saya terus memberi ganjaran sosial positif kepada Ustazah Nur Hanis. Selepas pipi tembamnya saya cium bertalu-talu, saya katakan kepadanya seperti berikut.

"Alhamdulillah. Beruntung betul abah ada anak macam adik ni yang rajin bersolat. Berjemaah dengan abah pulak tu. Banyak pahala adik dapat malam ni"

"27 markah kan abah?"

"Markah? Ha'ah! 27 markah. Hebat tu"

Saya hanya mengiakan kata Nur Hanis. Memang betul telahan saya dia melihat pahala itu sebagai markah. Saya biarkan sahaja kerana saya fikir itu tidak salah. Sambil melipat telekung dan sejadah, Ustazah Nur Hanis terus bertanya kepada saya.

"Abah. Abah suka ke kalau Hanis sembahyang jemaah dengan abah?"

Saya tidak menjangkakan soalan itu akan ditanya. Saya agak terkejut, tapi saya amat gembira untuk menjawab.

"Mesti lah abah suka. Adik buat perkara yang Allah suka. Kita semua dapat pahala yang banyak sebab solat jemaah. Abah pun suka sangat-sangat. Suka sampai rasa nak lompat-lompat!".

Subhanallah. Berseri-seri sengih Ustazah Nur Hanis bila mendengar saya cakap begitu. Benarlah teknik memuji ini bukan sebarangan teknik. Dan bila saya katakan saya suka sehingga mahu melompat, memang saya benar-benar maksudkannya apabila Ustazah Nur Hanis menyambung lagi katanya.

"Abah. Hanis nak sembahyang banyak-banyak (5 waktu) lah. Esok pagi boleh tak abah bangunkan adik awal sikit, sebab Hanis nak solat pagi (subuh)?"

Saya mengiakan, walaupun ada sedikit timbul rasa sangsi akan azam Ustazah Nur Hanis ini. Saya kira, cita-cira ini tidak akan kekal sehingga pagi esok. Saya tidak pula membantah, tetapi hanya mengikut saja rentak mahu si bongsu ini.

Sesungguhnya saya silap. Amat silap.

Celik saja mata Ustazah Nur Hanis pagi itu, perkara pertama yang mahu dibuatnya ialah segera bangun untuk mandi. Masih ditempat tidur, dia bertanyakan kepada saya.

"Abah. Dah (masuk waktu) solat subuh ke?"

Maka hari itu terciptalah sejarah keluarga kecil kami apabila Nur Hanis buat pertama kali dalam hidupnya, bersolat Subuh dengan kemahuannya sendiri. Saya betul-betul gembira, bahkan berkali ganda apabila Doktor Nur Hanim juga pertama kalinya solat subuh.


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Gambar kakak dan adik solat Maghrib

2 comments:

PINATBATE said...

SubhanaAllah..semuga terus istiqomah. Tahniah kpd abah mereka yg tak jemu mendorong.

Ijam MY said...

Alhamdulillah. Pengaruh daripada rakan-rakan pengamal yang lain juga turut memainkan peranan. Semuanya menjadi punca inspirasi dan motivasi. Semoga puan juga kuat untuk meneruskan teknik ini.