14 January 2013

Bagaimana saya kenal "Teknik Nabi" ini?

Semuanya bermula di blog.

Saya mengikuti blog Ustazah Siti Khadijah (USK) bermula di pertengahan tahun 2012. Kurang pasti pula siapa yang kongsikan blog beliau di Facebook. Kali pertama membaca, saya terus menjadi seronok. Semenjak hari itu, saya menjadi pembaca tetap blog USK.

Kenapa?

Pertama, saya mendapati ada kelainan dalam blog yang dikendalikan oleh guru ini. Beliau tidak jemu menceritakan (untuk tujuan berkongsi) tentang usaha-usaha yang dilaksanakan untuk menjalankan tanggungjawab pendidik. Saya kagum kerana beliau menjadikan kerjaya guru itu kelihatan sebagai sesuatu yang menyeronokkan. Dan kesan kesungguhan beliau dapat dilihat dengan perubahan positif anak-anak muridnya. Subhanallah. Saya yakin ada guru yang lebih berdedikasi di luar sana, tetapi buat masa ini hanya blog USK (kemudiannya blog Cikgu Kharulaniza) yang saya ikuti.

Kedua, kisah murid kelas 5 Ali serta merta dapat mengaitkan saya dengan anak-anak. Saya bukan seorang guru sebagai profesion, tapi mahu atau tidak saya adalah "guru" kepada anak-anak saya. Saya ada 3 orang anak, dua sudah bersekolah dan seorang lagi masih di tadika. Pencapaian akademik anak saya yang sulung agak biasa-biasa, tidak terlalu bagus tetapi tidak pula membimbangkan. Cuma sebagai ibu bapa, tekanan kehendak sosial masa kini sedikit sebanyak menimbulkan rasa kecewa terhadap pencapaian anak yang sulung ini. Jumlah "A" dalam keputusan peperiksaan dan juga kedudukan kelas yang mana sering menjadi kayu ukur kejayaan.Tambahan lagi anak sulung ini lelaki. Jadi, sebagai bakal ketua keluarga, saya mahu dia lebih cemerlang. Anak yang kedua dan ketiga, sejak dari awal sudah menunjukkan pencapaian yang baik. Namun, itu bukan alasan untuk saya mengabaikan mereka. Sehingga waktu itu, saya masih mengangap murid corot itu adalah murid yang tidak cemerlang akademik. Dan saya tidak mahu anak saya digolongkan dalam golongan ini.

Ketiga, Teknik Nabi itu sendiri. Saya banyak membaca cara-cara memotivasikan anak (dan sudah tentu untuk diri sendiri juga). Tapi saya muak dengan saranan yang bersifat teori semata-mata. Menggunakan teori sahaja bagi saya tidak tentu hasilnya. Saya mungkin bersifat "mahu makan bersuap", yakni ditunjukkan langkah-langkah yang perlu dibuat. Saya mahukan contoh yang kemudiannya saya boleh tiru dan praktikkan. Ibarat terma "copy and paste". Dan ini yang saya temui di blog guru-guru hebat ini. Alhamdulillah.

Jadi, atas sebab-sebab ini saya tertarik pada kisah-kisah yang dikongsikan. Saya juga yakin mampu untuk mengaplikasikan teknik ini kepada anak-anak. Mudah, dan keberkesannya sudah ada bukti. Cuma kesungguhan itu masih lagi tidak ada.

Insya-allah.

No comments: