17 January 2013

Teknik Menyelesaikan Masalah

Malam tadi, agak kucar kacir bila saya mahu meneruskan aplikasik teknik nabi ini. Pulang dari kerja kelam kabut mengejar Maghrib. Kalam Allah tetap mahu dibaca sehelai dua. Sudah selesai, anak-anak pula sudah bersiap sedia mahu mengaji Al-Quran. Untunglah ada ustaz yang sudi datang untuk mengajar. Rumah Mak Ngah yang selang sebuah rumah dijadikan tempat berkumpul untuk mengaji.

Saya dan isteri, bersantai di ruang tamu berbual kecil.

Pulang dari mengaji, kakak sudah terkejar-kejar teruja mahu menyiapkan tugasan membuat "mahkota puteri" untuk pelajaran seni visualnya. Adik pula sudah menjinjing buku latihan matematik dan terus duduk di sebelah abah. Katanya mahu membuat latihan lagi seperti semalam. Dan kali ini mahu buat latihan lebih dari semalam. Serentak itu saya ucapkan,

"Bagus lah anak abah yang comel ni, rajin betul buat latihan matematik. Nanti bila di sekolah, mesti adik senang nak faham teacher ajar"

Ustazah Hanis tersengih, nampak gigi depan dua batangnya yang agak "mancung" itu. Saya tambah lagi ganjaran selain pujian tadi, peluk dan cium. Ya. Peluk, cium dan pergerakan badan yang menyenangkan juga merupakan ganjaran positif yang boleh diberi. Ada masa dan ketika, saya juga "kehilangan" kata pujian. Jadi yang paling mudah, peluk dan cium sahaja lah untuk anak-anak comel ini.

Cuma saya terpinga-pinga, ke mana hilangnya pahlawan kami yang utama. Abang Muhd Haris tidak bersama-sama kami di ruang tamu. Siangnya tidak ke sekolah kerana abang sakit perut, muntah-muntah dan cirit-birit. Saya bangun mahu ke biliknya mengintai apa yang dibuat anak sulung ini. Pintu bilik tertutup. Ini jarang berlaku. Saya ketuk dan beri salam. Kapten Haris menjawab, dan pintu di buka kecil.

"Abang buat apa tu?"
"Kemas buku sekolah."

Saya hanya mengiakan. Saya minta izin mahu masuk ke dalam. Benar dia sedang menyusun buku mengikut jadual sekolah, tetapi mata saya cepat menangkap apa yang ada di atas katilnya. Patutlah pintu bertutup!

Kereta kawalan yang sudah terlerai!

Aduh! Rupanya diam-diam Kapten Haris sudah mahu menjadi McGyver! Habis dileraikannya kereta kawalan yang diperolehi daripada cabutan bertuah tahun lepas. Saya hanya mendiamkan diri sambil memerhati. Gerak-geri Kapten Haris sudah seperti orang salah. Yang dijangkakan, abahnya akan membebel, berleter dan marah. Jujurnya, itu juga yang terlintas di hati saya.

Tapi entah mengapa saya tidak pula mahu marah. Saya tenang atau cuba menjadi tenang. Oleh kerana saya masih dalam mood mahu mengaplikasikan teknik nabi, saya terus teringatkan teknik menyelesaikan masalah.

Saya tidak menyiasat perbuatan Kapten Haris.

Saya tidak menggunakan perkataan "mengapa" atau "kenapa".

Saya tutupkan mata dengan kesalahan abang Haris (meleraikan mainan).

Saya cuba mengalihkan isu perbuatan meleraikan kereta kawalan itu kepada suatu yang positif.


Setelah diam beberapa saat, saya katakan kepada Kapten Haris.

"Abah suka tengok abang suka nak bereksplorasi dengan mainan abang. Abang mesti jadi lebih pandai sebab abang tahu macam mana nak buka mainan abang tu. Kalau abang nak tau, ini pun kita boleh panggil Kemahiran Hidup"

Entah faham atau tidak Kapten Muhd Haris dengan perkataan "eksplorasi" itu, saya tidak pasti. Saya sendiri ragu-ragu sama ada saya menggunakan perkataan yang betul. Cuma saya kaitkan dengan Kemahiran Hidup, sebab itu mata pelajaran baru untuknya tahun ini. Tapi, yang pastinya Kapten Muhd Haris tersengih-sengih bila saya mengucapkan kata-kata itu, kemudian beria-ia pula dia bercerita tentang kawannya yang juga pandai berekplorasi.

Ah! Ini sungguh mudah. Daripada abah yang sebelum ini akan mengamuk tak tentu hala, kali ini saya dapat berfikir dengan waras untuk berhadapan dengan situasi yang sebegini. Hebat! Teknik nabi ini bukan saja mendorong yang dipuji, pengamal juga sentiasa akan dapat mengingatkan diri sendiri.

Sudah boleh dicipta kata-kata slogan yang baru, "Masalah Kapten Haris ditangani, masalah abah diatasi!"

Hi hi hi!

No comments: