14 January 2013

Teknik Memberi Pujian : Kapur kasut

Malam tadi adalah yang pertama kali saya mengaplikasikan Teknik Psikologi Hadis (TPH) kepada anak-anak.  Kalau diikutkan, bukan lah yang betul-betul pertama kali. Saya pernah mencubanya beberapa kali sebelum ini. Cuma saya tidak pasti teknik yang saya gunakan itu betul atau tidak. Dan tidak pasti juga impak yang terhasil betul atau tidak.

Ianya menjadi yang pertama, disebabkan saya mengaplikasikannya selepas menghadiri bengkel. Ibaratnya, kehadiran saya ke bengkel itu untuk mendapatkan "lesen". Dan malam tadi saya menjadi yakin untuk mengaplikasikannya. :)

Situasinya begini. Anak saya yang kedua, Kakak Nur Hanim, mengapur kasut sekolahnya. Sudah jam 8 malam. Kebiasannya, saya akan membebel kerana kasut dikapur pada malam hari persekolahan. Atau sekurang-kurangnya, sedikit "nasihat tak diundang" akan diberi. Anak yang pertama, Abang Muhd Haris dan yang bongsu, Adik Nur Hanis masih lagi di meja makan.

Berpandukan Hadis Zikir Kuat*, saya memberikan pujian kepada Kakak Nur Hanim serta merta. Suara saya agak ditinggikan (bukan nada marah, hanya mahukan kata-kata saya didengari oleh 2 orang anak saya yang lain).

"Alhamdulillah. Abah seronok tengok kakak kapur kasut sendiri. Kakak membantu abah dan ummi mengurangkan kerja rumah. Allah sayangkan anak-anak yang rajin membantu ibu bapa. Nabi Muhammad pun suka. Kakak juga dapat pahala."

Kakak Nur Hanim tersenyum. Tersipu-sipu bila dipuji. Saya terus ke ruang makan dan tiba-tiba..

"Abah. Hanis (si bongsu) dah sudah makan. Mangkuk yang dua ni biar Hanis basuh"

Saya terkejut. Tanpa disuruh, si bongsu tiba-tiba menawarkan diri untuk membasuh mangkuk makannya sendiri. Wah! Kalau ikut norma harian, kadang-kadang sesudah makan pinggan dan cawan anak kecil ini dibiarkan sahaja di atas meja. Ummi atau abahnya yang akan mengemas sambil membebel!

Saya mengekori Nur Hanis ke dapur. Pujian harus diberikan serta merta.

"Wah! Anak abah ni rajin lah. Abah suka tengok adik rajin. Adik tolong ummi basuh pinggan. Dapat pahala banyak tau."

Saya yakin hati Nur Hanis berbunga-bunga. Sambil membasuh mangkuk 2 biji nya itu, Nur Hanis sempat mengomel membebel tangannya tak sampai ke sinki.

Comel betul anak abah yang seorang ni! :)




*Hadis Zikir Kuat merujuk kepada hadis di bawah (mengikut kata USK, hadis boleh "dinamakan" mengikut kesesuaian. Antara tujuannya adalah untuk memudahkan proses mengingat. Minta dibetulkan kalau salah.)

Sahabat Nabi Muhammad SAW yang bernama Ibnu Umar menceritakan, pada suatu masa beliau dan orang-orang lain sedang hendak melakukan sembahyang di masjid.

Pada waktu itu kedengaran seorang lelaki berkata, "Allahu akbar kabiran, walhamdulillahi kathiran, wasubhanallahi bukratan wa'asila".

Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad (saw) bertanya kepada orang-orang yang ada, "Siapakah tadi yang membaca ucapan itu?"

Lelaki itu menjawab, "Saya, ya Rasul Allah."

Lalu Nabi Muhammad berkata, "Saya kagum dengan kata-kata itu. Pintu-pintu langit dibuka kerana kata-kata itu."

Dalam laporannya, Ibnu Umar berkata, "Semenjak saya terdengar Nabi Muhammad berkata begitu, saya tidak pernah lupa mengucapkan kata-kata itu."




No comments: