28 January 2013

Bila semuanya sudah 30 markah!

Sudah banyak kali tertangguh untuk mencatat pengalaman mengaplikasikan teknik nabi ini. Seminggu ini keadaan tidak begitu mengizinkan. Selain timbunan kerja di pejabat yang tidak putus-putus, kesihatan yang agak terganggu juga turut menjadi penyebab. Kalau sudah sakit gigi, semuanya jadi huru-hara!

Alhamdulillah. Hari ini ragam gigi sudah beransur pulih. Cuti hujung minggu yang panjang juga tidak dipersia-siakan. Walaupun hanya ke Port Dickson bermandi-manda, anak-anak tetap gembira. Tentulah, semuanya memang "pantang" nampak air.

Hari ini pula, kami ke Jaya Jusco (JJ). Ummi mahu belanja makan tengah hari. Rezeki jangan ditolak. Perjalanan ke JJ hanya memakan masa 15 minit dari rumah. Ustazah Nur Hanis duduk di depan menemankan abahnya memandu. Sudah 10 minit berlalu, tiba-tiba Ustazah Nur Hanis bersuara.

"Abah, tengok Hanis dah pakai tali pinggang"

Saya baru tersedar. Biasanya saya membuat endah tak endah dengan perkara ini. Pemakaian tali pinggang dalam kereta jarang saya titik beratkan. Prinsipnya juga tidak betul. Anak-anak biasanya akan kelam-kabut memakai tali pinggang keledar sekiranya ternampak kelibat polis. Takut kena tangkap, hasil "tarbiah" abahnya sekian lama. Abahnya yang paling bertanggungjawab dalam hal ini. Memberi maklumat yang salah tentang bila perlunya pemakai tali pinggang keledar.

Saya cepat-cepat memuji tindakan baik Nur Hanis. Teknik Nabi perlu dilakukan serta-merta, tidak bertangguh-tangguh.

"Bagusnya adik pakai tali pinggang tanpa disuruh. Insya-allah, keselamatan adik akan lebih terjaga bila kita lebih bersedia. Abah suka adik pandai jaga diri sendiri. Abah bagi adik 30 markah!"

Serentak itu abang dan kakak di tempat duduk belakang juga mahu memakai tali pinggang. Alhamdulillah. Semuanya saya bagi 30 markah. Nur Hanis seronok. Abang dan kakak juga gembira.


Di Jaya Jusco
Di meja makan pula, saya teruskan lagi dengan teknik memuji dan teknik memberi markah dorongan. Apabila masing-masing sudah mendapat hidangan yang dipesan, tanpa disuruh Ustazah Nur Hanis memulakan bacaan doa makan. Abang dan kakak juga turut mengikut selepas mendengar pujian saya kepada si adik.

"Alhamdulillah. Bagusnya adik baca doa sebelum makan. Allah sayangkan orang yang berdoa sebelum makan. Syaitan pun lari bila dengar adik baca doa. Adik dapat lagi 30 markah!"

Ustazah Nur Hanis makan dengan penuh selera. Saya masih meneruskan puji-pujian atas perilakunya yang baik dari tadi. Adik pun jadi lebih bersemangat. Berulang-ulang diminta tambah makan. Begitu juga kakak dan abang. Licin semua makanan yang dipesan. Kalau tidak silap saya, ini kali pertama makanan yang kami pesan licin semuanya! Mungkin faktor kami lewat makan tengah hari juga antara penyebab, tapi saya benar-benar gembira kali ini. Selesai semuanya saya alihkan pula pujian kepada Kapten Muhammad Haris.

"Wah! Bagusnya abang makan semuanya sampai licin. Abang tak membazir makanan, Allah mesti sayangkan abang. Abang dapat 30 markah!" 
"Kakak Hanim dapat 30 markah!"

Ustazah Nur Hanis tiba-tiba menarik baju saya. Ditunjuknya pinggan yang sudah bersih licin di hadapan, dan terus ditanya berapa markah yang diperolehi. Saya katakan 30 markah juga. Tapi Nur Hanis sudah tidak bereaksi seperti tadi. Dia hanya diam. Saya faham benar perangai si kecil ini. 30 markah yang diperolehinya sama saja seperti abang dan kakak. Budak kecil ini mahu lebih!

"Ok. Adik dapat 100 markah."

Baru nampak senyum manis si bongsu ini. Saya terangkan kepadanya selepas itu bahawa markah yang abah boleh beri hanya ada 10, 20 dan 30. Tidak ada 100. Ustazah Nur Hanis mengangguk. Moga kali lain dia tidak minta 100 markah lagi.

Tetapi Doktor Nur Hanim pula ada perkiraannya sendiri. Si kakak diam-diam mencongak markah yang diperolehi. Dijumlahkan semuanya.

"Abah. Kakak dapat 70 markah semuanya!"

Aduh. Nampaknya anak-anak ini masih melihat 100 markah sebagai markah penuh. Macam mana mahu dihilangkan kebiasaan ini? Saya simpan soalan ini untuk USK pada 3 Februari nanti. :)

No comments: