04 February 2013

Doa untuk Nur Hanis

Alhamdulillah.

Setakat hari ini, sudah tiga hari Ustazah Nur Hanis solat cukup 5 waktu. Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak. Semuanya dibuat atas kemahuan sendiri, tanpa ada "perintah dan arahan" daripada abah dan umminya. Kami hanya mengingatkan sahaja bila waktunya, sebab Nur Hanis masih tidak tahu waktu-waktu solat. Kelmarin mulutnya tidak berhenti bertanya sudah masuk waktu atau belum. Bila dijawab "belum lagi" atau "lambat lagi", dibalasnya "alaaa... lambatnya. Hanis bosan dah ni tak sabar nak solat."

Masya Allah. Subhanallah. Alhamdulillah. Sudah tentu saya langsungkan dengan teknik memuji selepas itu.

Solat Maghrib dan Isyak pula, Ustazah Nur Hanis mahu 27 "markah". Dia tetap mahu berjemaah dengan abah. Sabtu lepas, Ustazah Nur Hanis tetap mencari saya untuk berjemaah walaupun jam sudah 11 malam. Kami terlewat solat Isyak kerana meraikan tetamu yang datang dari utara. Ketika saya melepaskan lelah di bilik, Ustazah Nur Hanis masuk dengan membawa telekung.

"Abah, jom solat Isyak!"

Saya hanya membatu. Nur Hanis menyambung lagi.

"Abah dah solat ke?"

Saya hanya mengangguk-angguk. Sebenarnya saya bukan mengangguk mengiakan pertanyaannya, tetapi memberi maklum saya sedang mendengar kata-katanya itu. Tapi Nur Hanis fikir, saya memberi jawapan "ya" untuk soalannya tadi.

"Alaaaa.... kenapa abah solat dulu? Nanti Hanis solat sorang-sorang dapat 1 pahala je"

Aduh! Nur Hanis sudah memuncungkan mulut. Saya pula rasa bersalah kerana acuh tidak acuh melayan pertanyaannya tadi. Saya bingkas bangun dan berkata,

"Adik nak 27 pahala ke? Tunggu jap ye sayang, abah ambik wuduk dulu. Kita solat sama-sama ya".

Ustazah Nur Hanis kembali tersenyum. Terus saja dia bersiap sedia dengan telekung dan sejadahnya. Saya betul-betul beruntung dianugerahkan anak comel ini. Teknik nabi bukan saja dapat mencetus nilai murni dan cemerlang anak-anak, tetapi saya melihat teknik ini lebih banyak membantu saya memperbaiki diri sendiri yang rupanya lebih corot dari yang disangka. Bila melaksanakan teknik ini dan mendapat hasil yang tak terjangka, saya malu dan sedih melihat kelalaian diri. Bukan lah saya sudah berubah seratus peratus, tetapi sedikit demi sedikit saya mula belajar mengawal diri, terutamanya bila berhadapan dengan anak-anak.

Astaghfirullah. Moga Allah mengampunkan dosa saya.


Doa
Saya dan Nur Hanis berjemaah lagi Isyak itu. Dan selesai solat, pesan Nur Hanis tetap sama.

"Abah. Esok bangunkan Hanis awal tau! Nak solat Subuh."

Saya hanya mampu tersenyum. Puji-pujian teknik nabi hanya menyusul selepas Nur Hanis lepas daripada pelukan saya. Selepas seketika, saya duduk menghadap Nur Hanis sambil mata bertentangan.

"Adik tau tak, abah suka sangat adik rajin bersolat. Nabi suka. Allah lagi suka. Abah nak doakan untuk adik lah. Ya Allah Ya Tuhanku. Terima kasih Ya Allah sebab diberi Nur Hanis anak yang solehah, Ya Allah. Budak comel ni baik betul Ya Allah, rajin bersolat dan berjemaah. Dia anak yang baik Ya Allah, jadikan dia anak yang cemerlang dunia dan akhirat."

Saya berdoa bersama-sama dengan Nur Hanis, dengan nada yang ceria sambil menggoyangkan badan ke kiri dan ke kanan. Nur Hanis tersenyum. Tersipu-sipu. Saya berikan lagi ganjaran sosial dengan memeluknya lagi sekali.

Oh ya!

Ustazah Nur Hanis juga berjemaah dengan abahnya waktu solat Subuh!




No comments: