21 February 2013

Ganjaran Material atau Ganjaran Sosial

Saya tertarik dengan satu perbincangan di grup pengamal teknik nabi di Facebook. Isunya berkaitan dengan ganjaran yang diberi kepada anak-anak untuk melakukan sesuatu. Dalam perbincangan itu dinyatakan anak-anak diberikan ganjaran material (berupa sejumlah wang) untuk melakukan beberapa perkara (seperti solat, mandi).

Kaedah itu berhasil. Anak-anak itu melaksanakan kewajipan mereka dengan penuh semangat. Cuma persoalannya adakah teknik ini benar-benar seperti yang disarankan?

Dalam bengkel yang saya hadiri tempohari, USK menerangkan terdapat 2 jenis ganjaran yang boleh diberi apabila mahu mengaplikasikan teknik nabi ini.

  1. Ganjaran Sosial. Ganjaran ini tidak memerlukan modal/perbelanjaan untuk dilaksanakan. Ianya juga boleh dibuat bila-bila masa dan lebih bersifat spontan. Penerimaan terhadap ganjaran jenis ini juga tidak mempunyai tahap puas yang maksima. Contoh ganjaran sosial ialah seperti doa, pujian, senyuman, tanda bagus, pelukan, belaian. Nasihat juga ganjaran sosial, tetapi ianya hanya menjadi ganjaran sosial positif apabila mendapat keizinan untuk menyampaikannya.
  2. Ganjaran material. Berbeza daripada ganjaran sosial, ganjaran ini lebih bersifat fizikal dan memerlukan modal untuk dilaksanakan. Ganjaran jenis ini selalunya memberi kepuasan dalam jangka masa pendek, kerana sifat manusia yang mudah muak dengan sesuatu benda. Contoh ganjaran material seperti hadiah, upah, gaji.


Semenjak saya mula mengaplikasikan teknik nabi ini kepada anak-anak saya, tidak sekalipun saya berikan ganjaran berbentuk material apabila anak-anak comel itu melakukan kebaikan. Bukan tidak ada langsung, tetapi jika saya lakukan pun ianya lebih bersifat kejutan dan tidak dirancang. Ini kerana saya tidak mahu menyampaikan mesej yang salah kepada mereka tentang ganjaran yang diberikan. Saya khuatir, jika saya mensyaratkan "kalau buat perkara baik, dapat hadiah", kebaikan yang anak-anak saya lakukan bukan ikhlas kerana Allah. Saya juga khuatir anak-anak saya hanya melakukan kebaikan itu hanya untuk saya kerana pasti mendapat ganjaran material hebat. Tetapi sekiranya saya tiada mereka tidak akan melakukannya kerana tahu mereka tidak akan mendapat sebarang ganjaran.

Yang saya maksudkan memberi ganjaran (material) tanpa dirancang itu, saya memberikan anak-anak saya benda-benda yang disukai mereka, secara mengejut. Contohnya, saya pernah membawa Ustazah Nur Hanis dan Doktor Nur Hanim membonceng motor di sekitar kawasan perumahan kami. Ketika itu Kapten Muhammad Haris pergi bermain bola di padang, jadi beliau tidak turut serta. Anak-anak cukup suka kalau dapat membonceng motor, terutamanya Ustazah Nur Hanis. Saya pandu motor merah saya ke kedai mamak berhampiran dan saya istiharkan kepada mereka;

"Abah cukup seronok hari ni. Anak-anak abah cukup baik. Solat, tolong kemas rumah. Jadi hari ini, abah nak belanja anak-anak."

Apa lagi. Bersorak-sorai lah kedua anak perempuan saya tu. Bagi penggemar gula-gula tegar Ustazah Nur Hanis, sengih lebarnya tak dapat disembunyikan lagi. Siapa sangka hari itu mereka boleh "membeli-belah" di kedai mamak. Satu perkara yang saya cukup kagum dengan anak bongsu saya ini, bila saya ke kedai hanya berdua dengan dia dan mahu membeli jajan, dia pasti akan mengingatkan saya supaya membelikan juga untuk kakak dan abangnya. Dan saya pula terlupa untuk mengamalkan teknik nabi untuk memuji kebaikannya itu, kerana lebih memikirkan wang dikocek yang entah cukup atau tidak. Heheheheh!

Kesimpulannya, pada pandangan peribadi saya, saya yakin teknik memuji dengan ganjaran sosial lebih memberikan impak yang berpanjangan dan juga boleh meninggalkan kesan yang mendalam kepada kedua-dua penerima dan pengamal. Ganjaran material itu seperti "value added", dijadikan sebagai ganjaran tambahan untuk mempertingkatkan lagi self-esteem anak-anak itu.

Wallahualam.

No comments: