28 February 2013

Mahu mendorong, tapi skripnya pula terpesong.

Malam tadi entah kenapa saya menjadi malas. Malas untuk makan. Walhal perut sudah berlagu syahdu minta diisi. Konon-konon mahu berdiet, tidak mahu makan malam. Makanan alternatif pula tiada. Aduh! Makin kuat lah lagu yang berkumandang dalam perut.

Kriookkk! Kriookkk! Prrrttttr!

Sudahnya saya terpaksa akur dengan pemberontakan yang berlaku di dalam perut. Isteri tersayang ada memasak, tetapi tekak tidak pula mahu makan nasi. Mengada-ngada. Saya ternampak roti keping yang masih berbaki. Makan roti bakar sedap juga. Bila saya mahu bangun untuk menyediakan makanan, saya perasan Kapten Muhammad Haris tidak membuat apa-apa. Doktor Nur Hanim sedang menyiapkan kerja sekolah. Ustazah Nur Hanis pula menonton tv. Seperti biasa kalau tidak disuruh mengulangkaji, Kapten Haris leka bermain di dalam bilik. Jadi, saya mahu memberi "denda" kepada anak sulung saya ini.

"Abang oooo abang!"

"Saya abah."

"Abang nak dapat pahala yang banyak tak? Abang nak gembirakan hati abah tak?"

"Nak!"

Kapten Haris tersengih-sengih.

"Abang boleh tolong abah buatkan roti bakar? Abah lapar lah"

"Boleh. Abah nak berapa?"

"Empat keping"

"Ok"

Kapten Haris tanpa berlengah-lengah terus menyiapkan roti bakar abahnya. Saya terus saja dengan ucapkan terima kasih. Pesanan abahnya dibuat seikhlas mungkin.

Diet konon!

Alhamdulillah. Selesai makan, saya bersandar kekenyangan di ruang tamu. Sedap roti bakar air tangan anak bujang saya. Walaupun rasanya sama saja dengan roti bakar tempat lain, dihidangkan anak sendiri lain nikmatnya. Kapten Haris pula masih di dapur. Bila beliau ke ruang tamu, terus beliau katakan,

"Abah. Abang dah basuhkan semua pinggan. Meja (makan) pun dah kemas."

Kapten Haris sudah tersenyum-senyum bangga. Saya tahu, inilah masa yang paling sesuai. Tidak berlengah-lengah, saya teruskan memuji. Saya rangkul Kapten Muhammad Haris dan cium kiri kanan atas dan bawah.

"Alhamdulillah. Abah bangga sangat ada anak macam abang, tolong buatkan roti bakar untuk abah. Tolong basuh pinggan lagi. Abang dah gembirakan hati ibu bapa. Abah suka. Allah lagi suka."

Kapten Muhammad Haris tersipu-sipu. Self-esteemnya memuncak. Saya baru perasan. "Denda" saya sebenarnya sudah memperbaiki mood Kapten Haris. Ini waktu terbaik untuk saya mengambil peluang. Saya mahu menyuruhnya mengulangkaji, tetapi lain pula yang terkeluar dari mulut. Aduh! Tersilap skrip!

"Abang anak yang soleh, pergi solat Isyak ye. Lepas tu kemas buku susun ikut jadual. Gosok gigi, buang air. Siap semuanya tu dah boleh tidur dah"

Kapten Haris tidak lagi bertangguh-tangguh. Kalau tidak, berulang-ulang kali juga mengingatkan. Beliau segera ke bilik air mengangkat wuduk, solat dan mengemas buku. Sesudah selesai, Muhammad Haris masuk beradu di dalam bilik.

Saya tahu teknik saya sudah berhasil, tapi ralat sedikit tujuannya tidak kesampaian.

Sekurang-kurangnya saya tahu malam itu, di lain masa sebelum mahu meminta anak membuat perkara yang "kurang/tidak digemarinya", saya boleh meminta mereka membuat sesuatu yang mereka mahu lakukan dengan ikhlas. Apabila sudah selesai, dipuji dan naik pula self-esteemnya, itu lah peluang terbaik untuk mendorong mereka melakukan perkara yang utama.

Teori saya masih belum dibuktikan. Saya mahu cuba lagi. Mana tahu, 4 keping roti bakar bakal terhidang lagi!

Hihihihihi!



No comments: