18 February 2013

Bila Kapten menjadi Pendekar, puji lah juga.

Antara cabaran ibu bapa di zaman Facebook ini ialah kecenderungan anak-anak yang berlebihan terhadap gajet-gajet moden. Tablet, smartphone, laptop, xbox, PS3 dan pelbagai lagi peralatan teknologi terkini menjadi "kegilaan" mereka. Tidak ada lagi permainan-permainan tradisional seperti galah panjang, tenteng gajah, konda kondi dan lain-lain permainan yang lebih menimbulkan suasana pergaulan yang utuh. Kini, aktiviti mengeluarkan peluh agak terhad seperti permainan bola sepak atau berbasikal. Selebihnya tertumpu pada aktiviti-aktiviti seperti yang dinyatakan di atas.

Ini hanyalah berdasarkan pemerhatian secara rawak. Kekerapan yang saya lihat di sekeliling saya. Juga dalam keluarga saya sendiri.

Dan yang merisaukan saya, anak-anak kami sudah pun merasa tempiasnya. Jika ada masa yang terluang, itu lah yang dimintanya. Walaupun masih terkawal (saya hadkan waktu 2-3 jam sehari, dan hanya pada hari cuti), saya tetap mahukan yang terbaik untuk anak-anak saya. Antara tiga orang permata hati kami, Kapten Muhammad Haris yang agak "ketagih" dengan permainan alam maya ini. Orang kata, biasalah begitu ragam anak lelaki. Mahu berseronok sahaja waktu umur begini. Kalau 2-3 tahun dahulu, saya terima sebulatnya kata-kata itu dengan menganggap perubahan akan berlaku mengikut masa. Tetapi semakin hari semakin hilang rasa yakin itu.

Yang sewajarnya, perubahan hanya akan berlaku jika kita yang mahu lakukan perubahan.

Saya tekad mahu lakukan sesuatu, sebelum keadaan menjadi lebih parah. Alhamdulillah, atas kemahuan dan persetujuan Kapten Muhammad Haris sendiri, saya daftarkan beliau menjadi ahli Persatuan Seni Silat Gayung di sekolah pada penghujung tahun lepas. Bermula dari hari itu, rutin hujung minggu kami berubah. Setiap hari Ahad Kapten Haris akan berlatih selama dua jam. Dan bila saya sudah tahu menggunakan teknik nabi, saya langsungkan terus kepada Muhammad Haris.


"Abang tahu tak? Abah bangga betul bila abang ambil keputusan nak masuk silat ni. Tak ramai yang ada semangat macam abang. Insya-allah, bila abang dah pandai silat nanti abang boleh tolong abah jaga umi, kakak dan adik. Badan abang pun jadi lebih sihat."

Kapten Muhammad Haris tersengih. Semangat keperwiraannya sudah saya nyalakan. Setiap minggu saya puji usahanya yang terus ke kelas tanpa ponteng sekali pun. Di rumah sebelum bersiap, di dalam kereta semasa menuju ke sekolah, selepas habis latihan; itu lah waktu-waktu terbaik yang saya aplikasikan teknik nabi kepada Kapten Haris.

"Alhamdulillah. Abah suka tengok abang pergi kelas silat untuk belajar. Abang gunakan masa abang dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah. Allah suka. Nabi suka. Abang tau siapa lagi yang suka?"

"Tau! Abah dengan Umi"

Hehehe! Kapten Muhammad Haris sudah tau dialog saya seterusnya.

Doanya, Kapten Muhammad Haris betul-betul dapat belajar dari persatuan ini. Yang saya pernah dengar, hubungan sesama ahli persatuan silat ini akrab, dan disiplinnya tinggi. Sangat bagus untuk Kapten Haris dipengaruhi budaya sebegitu.


Laksamana Haris



No comments: