02 September 2013

Derma

Hari raya sudah lama berlalu, walaupun Syawal masih berbaki beberapa hari. Kuih-muih pun sudah habis, kebanyakkan yang tersisa hanya serdak yang sesekali tetap dikorek mengisi perut di kala bersantai bersama keluarga.

Tuan rumah juga lah yang menghabiskan kuih, mana lah badan tak menggebu. Aduhai!

Duit raya anak-anak juga sudah dikumpul. Polisi kami tidak kira siapa yang dapat banyak, tak kira siapa yang dapat sedikit. Bila sampai masanya, semua duit raya yang diperoleh akan dikumpul sekali. Tidak ada yang tertinggal. Jumlahnya akan dibahagi tiga.

Alhamdulillah. Banyak juga "hasil" tahun ini. Tetapi Ustazah Nur Hanis sudah awal-awal lagi memberi amaran.

"Abah jangan pakai duit raya kami semua beli minyak kereta tau! Duit ni semua simpan dalam bank".

Hahahahah!

*********

Tahun ini saya bercadang untuk membuat perbezaan. Melihat anak-anak yang seronok mengira duit raya, saya tiba-tiba tersedar bahawa saya kurang menanamkan semangat untuk berkongsi, atau dalam erti kata yang lain, menderma atau sedekah. Ada juga, tetapi tidak tercapai objektif menderma itu sendiri. Misalnya, jika saya ke masjid dengan si sulung, selalunya saya berikan duit saya sendiri untuk Kapten Haris masukkan ke tabung. Itu juga derma, tetapi daripada saya dan bukannya datang daripada anak saya sendiri.

Lanjutan dari semangat Ramadhan yang baru berlalu, saya terfikir untuk mengekalkan momentum yang masih bersisa. Hanya dua malam yang sudah baru dapat saya cadangkan kepada anak-anak. Kebetulan Ustazah Nur Hanis menunjukkan kepada saya tabung merah jambunnya yang khusus untuk duit syiling.

"Anak-anak. Nak tak kalau kita buat satu tabung derma?" 
"Tabung derma? Untuk apa?", soal Doktor Hanim 
"Tabung derma ni untuk sesiapa je masukkan duit. Nanti bila dah penuh, kita boleh dermakan dekat masjid, anak-anak yatim. Orang Palestine pun boleh, orang Syria..." 
"Orang Mesir!", sampuk abang Haris. 
"Betul! Orang Mesir" 
"Nak buat apa bagi duit kat orang Palestine?", si kecil mahukan penjelasan. 
"Macam-macam. Kita boleh bantu orang-orang Islam kat sana untuk belajar, beli makanan. Kesian dorang kena serang hari-hari. Kita kat sini ada duit, boleh la tolong sikit-sikit"

Alhamdulillah. Cadangan dan penerangan yang pendek sahaja. Semua faham dan bersetuju.

Sekonyong-konyong itu juga Ustazah Nur Hanis membuat label untuk dilekatkan pada tabung.

Tabung Derma "Kaler Pink", bekas jam tangan RM 10 yang dikitarsemula.


Dan malam tadi, sudah ada duit kertas di dalam Tabung Derma "Kaler Pink". Semangat sungguh anak-anak saya untuk menderma, siapa sangka. Aduh! Lalainya saya.

"Abah, kakak bagi RM2.70. Hanis bagi RM5. Abang tu belum bagi lagi!"

Itu kemaskini status terkini daripada Ustazah Nur Hanis. Masyaallah. Si kecil kami yang sudah hilang gigi depan ini yang paling bersemangat. Dia lah yang menyiapkan tabung, dia juga lah yang penyumbang "terbesar" setakat ini. Abah, si pencadang utama, masih belum menyumbang.

Malu.

Selepas mengisi tabung dengan duit yang sempat saya kaut dari kocek seluar, saya teruskan dengan teknik memuji.

"Alhamdulillah. Bagus betul anak-anak abah ni, bagi derma duit sendiri (puji kebaikan). Setiap duit yang anak-anak derma, Allah akan catatkan 10 kali ganda kebaikan (impak)."  
"Abah, lepas bagi kat orang Palestine, kita bagi anak-anak yatim pulak ye?"

Saya bersetuju dan mengiakan sahaja kata-kata Ustazah Nur Hanis.

Senyum.




No comments: