12 June 2013

Tragedi Buah Epal

Epal merah.

Kesukaan anak-anak kami. Sejak bila saya pun sudah lupa. Memang sudah menjadi kegemaran anak-anak sejak dulu lagi. Saya sendiri penggemar buah-buahan. Peti sejuk kami jarang tidak ada buah. Mangga, jambu batu, jambu air, limau, lai, pear, nangka, mata kucing dan macam-macam lagi mengikut musim.

Konon-kononnya, sebagai pengganti sayur-sayuran.

Ye lah. Abahnya pun hanya mula makan sayur-sayuran semenjak berumahtangga. Jadi, anak-anak entah dari mana tahunya "rahsia" ini, sudah mula mengikut jejak langkah saya. Tidak mahu makan sayur. Kalau terselit dalam gaulan nasi atau mee, akan dikuis mereka dan diletak ke tepi.

Ibarat Puspawangi mengasingkan barang-barang dalam bunjut Tun Nila Utama dalam filem Musang Berjanggut.

Dikuis satu persatu. Teliti.

Tapi, itu tidak mengapa. Tak makan sayur? Bukan masalah besar.

Mengikut formula Food Scientist Profesor Dato Sharulnizam aka Profesor Sayur Taugeh, sayur-sayuran boleh diganti dengan buah-buahan.

Ehehehe!

Jangan percaya akan formula itu, fiksi semata-mata.

Saya hanya menggunakan logik, buah-buahan dan sayur-sayuran itu kan berasal dari tumbuhan? :)


Kulit
Hari itu, hari cuti. Doktor Nur Hanim di ruang tamu menonton televisyen, sambil mengunyah buah epal yang baru dibeli ummi. Saya kemudiannya ke dapur mahu mengambil air minuman. Dan bila saya ke sinki, mata saya melihat pemandangan ini.

Kulit epal bersepah di sinki

Saya sudah tahu angkara siapa. Tidak perlu menuduh-nuduh lagi. Bukti sudah nyata. Kejadian sudah berlaku. Pesalah sudah diketahui. Lalu? Ya, masa untuk mengaplikasikan teknik nabi. :)

"Kakak... ooo.. kakak!" 
"Ya" 
"Meh sini jap"

Saya memanggil dari dapur. Ruang tamu hanya di sebelah. Doktor Nur Hanim datang sekonyong-konyong itu juga.

"Apa bah?" 
"Abah suka sangat bila kakak makan buah-buahan (puji kebaikan). Makanan yang berkhasiat. Insya-allah, kakak boleh dapat vitamin untuk badan kakak (impak)"

Saya teruskan saja kata-kata saya. Doktor Nur Hanim hanya mendengar. Terpinga-pinga juga.

"Cuma abah nak kakak bersihkan sinki ni boleh? Kakak sepahkan kulit ni kat sinki, nanti boleh tersumbat (terangkan kesalahan). Kakak bersihkan masukkan dalam tong sampah nanti takde lah tersumbat, sinki pun bersih"

Doktor Nur Hanim hanya tersengih. Sudah akur dengan kesalahannya.

"Ok abah. Tapi boleh tak kakak habiskan dulu epal ni? Dah habis nanti kakak bersihkan" 
"Boleh sayang. Dah habis makan nanti kakak bersihkan. Terima kasih kakak sebab tolong bersihkan (puji), kakak membantu abah dan ummi, abah suka sangat (impak)"

10 minit kemudian.

Sinki bersih. Doktor Nur Hanim boleh menonton tanpa bebelan abah. Dan abah boleh sambung main Candy Crush tanpa rasa sakit hati.

Opppsss!

Ehehehe!




No comments: