08 March 2013

Di pejabat juga boleh memuji.

Tengah hari tadi saya membuat panggilan ke jabatan sumber manusia. Sebenarnya sudah beberapa kali saya cuba, tetapi orang yang saya cari sering kali tidak dapat dihubungi. Saya mahu bertanyakan proses untuk sesuatu urusan yang sudah lama tertangguh.

Alhamdulillah.

Hanya dengan sekali panggilan hari ini, saya sudah dapat apa yang saya mahukan. Muslimah yang menjawab panggilan saya berjanji akan menghantar emel berkaitan urusan yang saya tanyakan. Cekap. Tidak sampai beberapa minit selepas kami berhubung di talian telefon, emel beliau sudah tiba di peti masuk emel saya.

Selesai membaca, saya bersiap-siap mahu beransur untuk ke masjid. Emel tadi tiada susulan daripada saya, kerana sudah menjadi "budaya" alam pekerjaan, ucapan terima kasih jarang diucapkan selepas mendapat apa yang dikehendaki.

Astaghfirullah. Saya juga antara mereka yang corot ini. Walaupun selalunya saya membalas dengan ucapan terima kasih, ada juga waktunya saya mengabaikannya sahaja. Ucapan terima kasih hanya sekadar terima kasih. Saya duduk kembali di hadapan skrin komputer. Saya tidak mahu bertangguh. Emel tadi saya buka dan saya tekan butang reply.

"Thank you so much, Miss A. Your explanations help a lot. Hope you dont mind if I keep on asking in future. :)"

Dengan bahasa Inggeris yang berterabur, saya membalas. Niat saya ikhlas, mahu berterima kasih dan menghargai pertolongannya. Saya selitkan sedikit ayat memuji, biar beliau jelas dengan apa yang telah dilakukannya.

Saya puas. Saya tidak mengharapkan balasan daripada Miss A, seperti yang saya terima bila saya mengaplikasikan teknik itu dengan anak-anak. Situasinya berbeza, jadi sudah tentu penerimaan daripada Miss A juga berbeza.

Allah itu Maha Besar.

Usai solat Jumaat dan tiba di pejabat, peti masuk emel saya ada menerima emel baru. Daripada Miss A.

"No problem. I'm more than happy to assist you."



Subhanallah. :)






No comments: