21 May 2013

Mandi "Koboi"

Alhamdulillah.

Anak-anak saya mahu juga bermain di luar rumah, mahu berpeluh. Tidak lah hanya terperap di dalam rumah, menonton televisyen atau bermain komputer sepanjang masa. Risau juga bila gejala "terperap di rumah" ini sudah banyak berlaku di sekeliling kita.

Alhamdulillah.

Kami juga beruntung kerana menetap berdekatan dengan adik-beradik saya. Usia anak-anak kami dan sepupu mereka hanya berbeza setahun dua, malahan ada yang sama baya. Jadi, kalau tidak ke mana-mana terutamanya hujung minggu, laman rumah pasti meriah dengan gegak gempita anak-anak comel ini bermain.

Cuma, ada juga "akibatnya".

Peluh. Lencun. Baju kotor. Itu lah "harga" yang perlu dibayar. Baunya? Tidak ada perbandingannya! Bau belacan tidak boleh dijadikan penanda aras sama sekali.




Mandi "Koboi"
Baru-baru ini seperti biasa Kapten Muhammad Haris mandi setelah puas bermain di luar. Bila disuruh mandi, siapnya tak sampai 5 minit. Mandi "koboi", kata orang dulu-dulu. Entah macam mana gaya mandinya, kami pun tak tahu. Akibatnya, bau badannya masih melekat dan umminya "pening kepala" dengan bau si sulung ini.

"Cuba abah bau abang ni. Bau kuat betul!"

Kapten Haris tersengih-sengih datang ke arah saya. Saya pun menyuakan hidung dekat dengan Kapten Haris.

"Urghhh! Arggghhh!"

Saya kejung. Penafasan tiba-tiba sesak. Lalu pengsan. Lidah terjelir keluar.

Hihihihi!

Sebebarnya, pura-pura pengsan. Macam Haji Bakhil dalam filem Labu Labi.

Kapten Haris dan ummi tertawa besar. Saya berlakon pengsan untuk berlawak, tetapi sebenarnya itu sebagai cara menunjukkan saya bersetuju dengan apa yang dikatakan ummi. Saya bersetuju, tetapi dalam masa yang sama saya tidak mahu Kapten Haris menjadi malu. Saya tidak marah, tidak merendah-rendahkan dan tidak membanding-bandingkan bau Kapten Haris dengan adik-adiknya yang lebih wangi selepas mandi. Saya mahukan Kapten Haris menerima teguran dengan cara yang lebih terbuka.

Saya terangkan kepada Kapten Haris apa yang dilakukannya (mandi koboi) itu tidak betul. Kemudian, saya kongsikan sedikit tips untuk mandi dengan lebih baik.

Alhamdulillah. Dia menerima sebaiknya.

Semalam, saya memanggil Kapten Haris yang sedang menelaah pelajaran untuk peperiksaan. Saya mahu tahu "perkembangan" perihal mandi.

Wangi!

Tidak ada bau "bacin" seperti tempoh hari. Dan, teknik memuji sudah pasti teraplikasi.

"Wanginya! Macam ni lah elok. Abang pandai jaga kebersihan diri (puji kebaikan). Abang pun jadi lebih selesa. Ummi dengan abah pun suka (nyatakan impak)".


Kapten Haris tersengih-sengih. Lalu diceritakan kepada kami bagaimana dia menyental badannya dengan "penggosok badan berwarna pink" di dalam bilik air. Kami iakan saja.

Mudah kalau menggunakan teknik ini. Tidak perlu lagi meradang tak tentu punca.

:)

Gambar Kapten Haris ketika mandi di tali air di kebun atuknya.


3 comments:

Aiyna Zulfa said...

sengih-sengih sambil baca.
terima kasih tuan atas perkongsian

Unknown said...

Menarik cara penulisan Tuan. Sgt unik tersendiri dan santai. Sy belajar!!!

Sharulnizam Mohamed Yusof said...

Puan Aiyna, terima kasih kembali. Semoga bermenfaat.

Puan Maznah, saya masih belajar. Kita sama-sama belajar ye.. :)