12 April 2013

6 solat

Pagi tadi, seperti biasa Ustazah Nur Hanis akan naik ke tingkat atas untuk mandi dan bersiap di bilik kami. Sudah dipersetujui antara tiga beradik permata kesayangan kami ini, si adik akan mandi di tingkat atas manakala kakak dan abang mandi di tingkat bawah.

Senang. Tak perlu berebut. Lagi pula masing-masing sudah ada rasa malu, tidak mahu mandi bersama-sama lagi. Pembahagian "kawasan" ini juga penting untuk mengelakkan kesesakan di bilik air dan yang paling utama, untuk menghindarkan jeritan sumbang oleh bapa corot mengerah anak-anak bersiap untuk ke sekolah.

:)

Selesai sahaja mandi, Ustazah Nur Hanis bersiap sambil dibantu abahnya. Puteri saya yang satu ini saya perhatikan agak menitik beratkan ketrampilan. Kalau di depan cermin, akan diteleknya kiri kanan atas bawah. Jadi saya tidak boleh bersambil lewa bila menyiapkan puteri comel ini.

Seperti biasa juga, saya mengaplikasikan teknik memuji.

"Adik, adik dah ambik wudhu (untuk solat Subuh) ke?" 
"Dah" 
"Bagusnya anak abah yang solehah ini. Tak payah dah abah nak ingat-ingatkan adik dah untuk solat. Adik dah tau dah nak buat sendiri...." 
"..ye lah. Hanis nak dapat pahala banyak!"

Ustazah Nur Hanis yang berada dalam dakapan saya memotong cakap. Anak kecil ini sudah menghidu ucapan dialog "dapat pahala" yang bakal saya ucapkan. Eheh! Nampak gaya saya perlu cari dialog lain dengan segera, takut nanti sudah tidak ada "nikmat" lagi ucapan dapat pahala itu.

"Hanis nak solat banyak-banyak. Satu hari kena ada 5." 
"Satu hari memang kita solat 5 waktu, sayang. Tak boleh kurang" 
"Ooo... Hanis nak buat solat Dhuha.. nanti dapat 6 solat"

Saya terkedu. Tadika Ustazah Nur Hanis memang mengadakan solat sunat Dhuha sebagai salah satu latihan amali solat. Tetapi saya tidak pula menyangka kesayangan saya ini boleh terfikir solat Dhuha itu salah satu cara untuk "membanyakkan bilangan solat".

Saya pula yang tersipu-sipu. Bilangan solat Dhuha saya sendiri boleh dikira dengan jari dalam tempoh satu bulan.

Sekali lagi Ustazah Nur Hanis "mengajar" saya.

Aduh!

Terima kasih atas peringatan-Mu, Ya Allah.